torsdag den 3. oktober 2013

Klasseforskelle

Denne her uge ville forhåbentlig blive den sidste uge, jeg nogensinde satte mine ben på Mid Pacific Institute igen. Heldigvis blev det også det! Sibling shootsne lykkedes endelig, uden regn og vind!! jubiii! så nu har alle elever og søskende på skolen fået tages deres billeder, de er valgt ud, redigeret og sendt afsted til forældrene. Vi sluttede dagens sidste shoot af med en flot regnbue over Mid pacific Institute ;)



Helt færdig med skoler var jeg dog ikke helt. Tracy havde sagt ja til at fotografere eleverne på en skole lidt udenfor byen som ligget i et industri/ghetto kvarter. Skolen er en gratis skole og er for børn som er fattige og hjemløse og lærerne er ikke uddannede men lokale der underviser. Tracy tjener ikke meget på jobbet, men hun gør det også mere som velgørenhedsarbejde, og de forældre som virkelig ikke har råd til mad, eller de børn der er forældreløse, giver hun billedeprint gratis.

Der var en kææmpe forskel på eleverne fra Mid Pac og på eleverne fra gratis skolen. På Mid Pac går de i skoleuniform og håret fint sat op hver dag og de har meget pli. På gratis skolen går de i det tøj de lige har, og de fleste har sølvtænder fordi de aldrig har fået børstet ordentligt tænder og er rådnet. Samtidig går de med store kæder og bling bling og har navne som Classic-style og der var seriøst en pige der hed Abcde? og det er deres fødenavn! .. Så kan man virkelig forestille sig hvor de stakkels børn kommer fra. Elevernes attitude var også meget anderledes, men man kunne se at de havde det godt med hinanden og holdte sammen. Hvis man virkelig også har det hårdt, er det vigtigt med gode venner.

Problemet ved USA er at enten er man meget rig eller også er man meget fattig, der er intet midt imellem. 

Men efter en lang dags fotografering på skolen UDEN aircondition og med tilfredse børn/unge, var Tracy og jeg helt døde, så vi kørte hen på en bar og fik os en øl inden vi gik hver til sit.

Da jeg kom tilbage til vores lejlighed, mødte jeg tilfældigvis vores naboer på gangen. De er fra Østrig og er på samme alder som os. Super fine fyre og vi har været i byen med dem et par gange efterhånden. De spurgte om jeg ikke ville med på stranden, og tjoh hvorfor ikke.. Vi tog til Ala Moana Beach som kun ligger 15. på gåben fra lejligheden af. (SÅ dumt vi ikke har været der mere, og taget til Waikiki hver gang) men hellere opdage den nu end aldrig ;)

Kl. var ved at være 18 og solen var ved at gå ned, så det var så smukt at svømme ud mod solnedgangen. Skal helt sikkert have mig endnu en aften svømmetur inden jeg tager hjem til DK igen.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar