søndag den 29. september 2013

Hanauma Bay & LR workshop

For at prøve en anden strand end den vi plejer, tænkte vi at vi ville tage en tur til Hanauma Bay. Hana betyder strand på Hawaiiansk, og er en strand med over 400 forskellige dyre/fiskearter og den mest kendte er havskildpadden. Stranden er omgivet af klipper og ligner lidt en halvmåne. Stranden blev skabt efter på den måde at en vulkan gik i udbrud og fik nogle klipper til at løsne sig og flyde væk med vandstrømmen.

I dag koster det $7 i entré at komme ind til stranden. Det blev bestemt, fordi at mennesker før i tiden forurenede stranden/vandet, forstyrrede dyrelivet og ødelagde koralrevet. Når man har betalt entré skal man videre til en biograf hvor man skal se en 10 min. lang film om hvordan man skal opføre sig på stranden og hvordan man snorkler rigtigt uden at ødelægge og forstyrre.

Endelig kan man komme til stranden! og sikke en lækker strand. Vi var ude at snorkle og vi så en masse fine fisk. Niklas og Roald var dog så heldige at se en havskildpadde. Heldige dem :)





Adobe Lightroom Workshop

Dagen efter som var søndag, havde jeg sagt ja til at hjælpe Tracy med hendes Adobe Lightroom Workshop. Det skulle holdes på university of Manoa med en ældre målgruppe som kursister. LR (forkortelse for Lightroom) er designet til at hjælpe brugere med at forvalte store mængder digitale billeder og laver post produktions arbejde. Fx hvis du har 1000 billeder du gerne vil have samlet et sted, og samtidig måske kun vil vælge 30 ud af de 1000 billeder, og der efter redigere dem og eksportere dem til jpg, er det helt genialt. Jeg har erfaret at Capture One er det mest anvendte program til den slags her hjemme i DK, og jeg er selv blevet undervist i Adobe Bridge da jeg gik på Medieskolerne. Programmerne er nogenlunde ens, men der er forskel på funktionaliteten. Efter at have lært Lightroom kan jeg sagtens se fordelene ved det. Et perfekt program til fotografer og andre der tager mange billeder.

Hvis nogle af jer er interesseret i at lære Adobe Lightroom, har jeg fået en step by step powerpoint, hvor i kan se hvordan man sætter et catalog/library op af dine billeder. Så skriv til mig hvis det har interesse.

Kan vise jer to billede eksempler fra mit strand shoot med modellen fra sidst, hvor jeg bruger LR til at vælge ud og redigere.


^ Her er jeg inde i mit Library, det er her jeg har en oversigt over de billeder som jeg har importeret. Jeg havde taget omkring 500 billeder, men har valgt 6 billeder ud som jeg godt kan lide, og markeret dem med grøn, så jeg husker det er dem :) (disse billeder har jeg dog redigeret)


( før billede)

Her er jeg så inde på et billede jeg gerne vil redigere (Develop) i højre side er der så en liste med muligheder over hvad man kan gøre. Basic listen er fx med exposure (lys) contrast (fremhæve kontraster) shadows, whites, blacks. Bare generelt ændre lysets styrker og svagheder. I LR kan du også bruge spot tool dvs fjerne ting du ikke vil have på billeder, fx urenheder i huden mm. Personligt ordner jeg kun basics i LR og ellers åbner jeg billedet i Photoshop og tryller der, men det er smart at bruge LR hvis det bare er småjusteringer. 

I kan se efter billedet her, efter jeg har brugt LR og PSD.



(Efter billede)

Der er rigtig mange LR og PSD tutorials at hente på nettet, men ellers er det bare at prøve sig frem og ikke være bange for at fejle et par gange eller to ;) .. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar