fredag den 7. august 2015

Asakusa, Ueno og en evakuation

I dag besluttede vi os for at tage til Asakusa og besøge det hellige Sensoji tempel. Vi startede dog dagen ud med morgenmad på Starbucks og tjekke Shiodomes center ud, som vi nærmest bor få meter fra. De har rigtig mange bogbutikker i Shiodome centret og når der er bogbutikker er der der helt sikkert flere reoler med Manga! (Manga er japanske tegneserier til dem der ikke ved det). I Japan er Manga for alle aldre og det er slet ikke unormal at se voksne mennesker læse de lidt mere frække Mangaer i offentligheden ;)

Asakusa er meget turistet da de fleste kun tager derhen for templet og for de små souvenir boder som fører hele vejen til templet. Men man ser også en masse kvinder i Kimono. Kvinder har ofte kimono på når de skal besøge hellige templer, skal til te-ceromoni eller blot vil se flotte ud. Når man ankommer til Asakusa og finder vejen til templet, skal du første igennem "Kaminari Gate" og derefter kommer du til "Nakamise street" som er vejen med mange souvenirboder.

Sensoji templet er utrolig flot og stort, men man må ikke tage billeder derinde da det er helligt og mange folk ber' men fik da et billede fra templet og ud på pladsen. Meget smukt.

Efter Asakusa tog vi til disktriktet Ueno for at besøge en kendt gade ved navn "Ameyayokocho" og Ueno Park.

Gaden er kendt for deres tørrede frugter og spillehaller! Der er spillehaller over det hele, og de er proppede med japanere der sidder og spiller og kæderyger på samme tid. Når jeg skriver "spille" er det ikke poker jeg mener. Det er arkadespil som bilspil, dansespil, kampspil og de der maskiner med kroge hvor man kan fange sin præmie.

Ueno park ligger lige ved siden af "Ameyayokocho" og i den er der hellige områder, Tokyos nationalmuseum, Museum of western art, Art museum, Nature and science museum, Ueno Zoo og andre kulturelle ting. Vi valgte at tage på nationalmuseet. Som var .. ja ret kedeligt, haha. Men rigtig flot park og hyggelig dag. Det var også i Ueno vi fik "Udon" som er en japansk nuddelsuppe.

Men efter en lang dag tog vi tilbage til Shiodome og vores hotel og fik os en lækker cocktail med udsigt ud over byen. Vi var utroligt trætte og skulle bare direkte op i seng og sove efter.
Vi gik i seng kl. 1, men vi blev så vækket kl. 4 af en meget høj alarm der sagde "there is a fire on the 1st floor, please leave the building now, and do not take the elevator" og den kørte bare på repeat. Vi skyndte os ud og ned ad trapperne. Men at få mennesker fra 34 etager ned, er ikke ligefrem det nemmeste. Vi bor selv på 29etage så ja lang vej! Vi nåede kun til 19 etage da vi hørte i højtaleren at det var falsk alarm.. Puuuha. Men branddørene var nu låst indefra så vi skulle ALLE med elevator op igen. Tror vi kom i seng igen kl. halv 6 om morgenen men jeg kunne ikke sove før 7.30 igen. Zzzzz. Ja noget af en oplevelse ;)